Convert To Shape از جلوه های برداری است که توسط آن میتوان یک شیء را به مستطیل ، مستطیل گوشه گرد و بیضی تبدیل کرد. به دلیل برداری بودن این جلوه، به راحتی امکان تغییر و ویرایش و حتی حذف جلوه از روی شیء اصلی در پنل Appearance وجود دارد.
برای استفاده از این جلوه کافی است شیء مورد نظر را انتخاب کرده سپس از منوی Effect و زیر منوی Convert To Shape یکی از گزینه های Rectangle ، Rounded Rectangle یا Ellipse را اجرا کنید. در این حالت پنجره تنظیمات جلوه نمایش داده میشود که پس از انتخاب شکل مورد نظر و تنظیمات مربوطه، عمل تبدیل شکل اولیه به شکل جدید انجام خواهد گرفت .
این گروه از جلوه های نرم افزار Illustrator را نیز میتوان در دسته جلوه های تغییر شکل اشیاء به حساب آورد به طوریکه توسط این گروه از جلوه ها، قطعه مسیرهای تشکیل دهنده شیء مورد نظر دچار تغییر شکل های مختلفی مانند دندانه دار کردن، پیچاندن، اعوجاج و… میشوند. در ادامه برای آشنایی با جلوه های این گروه به بررسی تعدادی از آنها میپردازیم :
با استفاده از این جلوه، میتوان تغییر شکل شیء را به دو صورت جمع شدگی (Pucker) و بر آمدگی (Bloat) انجام داد. نکته قابل توجه در مورد تغییر شکل آنست که قطعه مسیرها در هنگام جمع شدگی و برآمدگی به سمت نقطه ثقل شیء کشیده میشوند.
برای اینکه بیشتر با این جلوه و کاربرد آن آشنا شوید شیء مورد نظر را انتخاب کرده سپس در ادامه به منوی Effect و زیر منوی Distort & Transform رفته و جلوه Pucker & Bloat را اجرا کنید تا پنجره تنظیمات آن باز شود .
یکی دیگر از جلوه های گروه Distort & Transform است که توسط آن میتوان قطعه مسیرهای تشکیل دهنده یک شیء را به صورت دندانه دار و ناهموار در آورد. برای کار با این جلوه، در ابتدا کافی است شیء مورد نظر را انتخاب کرده سپس در ادامه به منوی Effect و زیر منوی Distort & Transform رفته و جلوه Roughen را اجرا کرد تا پنجره تنظیمات آن باز شود.
در نرم افزار Illustrator از این جلوه برای تبدیل یک شیء برداری به پیکسلی استفاده میشود. برای این منظور، پس از انتخاب شیء مورد نظر به منوی Effect رفته و جلوه Rasterize را اجرا میکنیم تا پنجره تنظیمات آن باز شود. در این حالت امکان تغییر پارامتر هایی مانند مد رنگی، کیفیت، نوع پس زمینه، میزان نرم شدگی لبه ها و محدوده اطراف شیء وجود دارد. با زدن دکمه OK مشاهده خواهید کرد اگرچه جلوه مورد نظر در پنل Appearance ظاهر شده اما تغییری اساسی در ساختار شیء ایجاد نمیشود و شی ء به صورت برداری باقی میماند. در حقیقت با این روش تنظیمات یک شیء پیکسلی به صورت ظاهری بر روی شیء برداری قرار گرفته که نتایج عملی آن را فقط در هنگام کار با جلوه های پیکسلی میتوان مشاهده کرد.
البته به جز این روش میتوان برای پیکسلی کردن سند موردنظر از دستور Document Raster Effect Setting در منوی Effect نیز استفاده کرد .
همانطور که در پنجره تنظیمات جلوه مشاهده میکنید علاوه بر تعیین یکی از مدهای رنگی CMYK ( مد چاپ ) ، Grayscale ( مد خاکستری ) ، Bitmap ( مد پیکسلی ) از بخش Color Mode میتوانید اقدام به تعیین کیفیت خروجی شیء پیکسلی نمایید:
آخرین گزینه ای که در هنگام تنظیمات در پنجره Rasterize باید به آن توجه کرد Add Around Object است که توسط آن میتوان محدوده اطراف شیء برداری را تعیین کرد.
پایان درس سی و نهم
5 Comments
باسلام و خدا قوت به شما مدیریت محترم سایت و همکاران عزیزتان
از بابت اینکه مقالات آموزشی خیلی خوب و با کیفیت تولید می کنید از شما سپاسگزاریم.
برایتان موفقیت روز افزون از پروردگار یکتا آرزومندم
خیلی ممنونم بابت انتشار این مقاله بسیار مفید و کاربردی موفق باشید
متشکر از محتوای مفید سایتتون سال خوبی رو براتون آرزومندم
سلام عرض ارادت
من از وجود این سایت بینهایت متشکرم
جالب بود 🙂